Równowaga między życiem zawodowym, a życiem prywatnym- jak to osiągnąć?

Niezależnie od tego, jak bardzo kochamy swoją pracę, nie może ona stać się naszym życiem. W przeciwnym wypadku łatwo doprowadzimy się do stanu załamania nerwowego. Dowiedz się jak zachować równowagę miedzy pracą a życiem prywatnym.

Zarządzaj czasem w pracy

Zastanów się, ile czasu jesteś w biurze i czy ty oraz szef jesteście zadowoleni z twoich wyników? Czy naprawdę nie da się zrealizować twoich zadań w regulaminowym czasie pracy? Oczywiście, zostać dwa razy w miesiącu po godzinach to jeszcze nic takiego, gorzej, gdy zdarza się to notorycznie. Ucz się umiejętnie zarządzać swoim czasem w pracy i jeśli możesz, wykonaj jedno zadanie, nim przejdziesz do kolejnego. Plan dnia możemy rozpisać w notatniku, kalendarzu podręcznym lub arkuszu kalkulacyjnym. Dzięki temu nie przegapimy ważnych zadań i terminów i kontrolujemy nasz czas.

Uprzejma odmowa

Trudno będzie ci zdążyć ze swoją pracą, jeśli będziesz się zgadzać na dodatkowe obowiązki. Wiadomo, od czasu do czasu pomóż swojemu współpracownikowi, pod warunkiem, że sam nie będziesz mieć przez to opóźnień. Masz prawo odmówić, oczywiście grzecznie i krótko uzasadnić przyczynę, możesz też zaproponować koledze coś innego, na przykład wymianę zadań, jeśli jest coś, co tobie idzie wolno, a on się z tym szybko upora i odwrotnie. Podobnie jest z ploteczkami, warto utrzymywać dobre relacje w pracy, ale jeśli akurat mamy zawalony dzień, wspomnijmy o tym współpracownikowi.

Pal licho perfekcję

Czasami perfekcjonizm przeradza się w pracoholizm. Stworzymy dobre rozwiązanie, ale zastanawiamy się, czy będzie ono wystarczająco wspaniałe. Czasem po prostu nie warto. Archimedes sformułował prawo wyporu cieczy, kiedy leżał sobie beztrosko w wannie. Dobre pomysły często przychodzą w chwilach, kiedy nie skupiamy się na głównym problemie, dlatego tak ważne jest, byśmy pozwolili sobie na reset.

Twój czas

W czasie wolnym postaraj się maksymalnie odciąć od tego, co się działo w ciągu dnia. To czas wyłącznie dla ciebie, kiedy zajmujesz się swoim prywatnym życiem. Nie wysyłaj służbowych maili, kiedy spędzasz czas z rodziną. Czasem lepiej wyciszyć telefon bądź uczulić szefa i pracowników, by nie kontaktowali się z tobą w czasie twojego urlopu lub po pracy. Pamiętaj, masz do tego pełne prawo.

 

You may also like...