1. Skip to navigation
  2. Skip to content
  3. Skip to sidebar



Traktuj klienta jak białą kartę

Czy zdarzyło Ci się, że zostałeś niezrozumiany przez swojego klienta, grupę szkoleniową lub też partnera? Z mojego doświadczenia wynika, że jest to bardzo częsty problem w relacjach – nie tylko damsko męskich, ale także biznesowych.

Takie sytuacje pojawiają się zarówno podczas szkoleń, spotkań z klientem itp. Często jest to wynikiem małego lub w ogóle braku doświadczenia w konkretnej dziedzinie. Sam popełniałem takie błędy, kiedy dopiero startowałem w biznesie, w szkoleniach czy komunikując się z bliskimi. W pewnym momencie po prostu uświadomiłem sobie, że druga osoba po prostu może nie wiedzieć, że mam coś na myśli, a ja zakładam, że ona to wie. Ten mechanizm może również działać w drugą stronę.

 

Rzadko jest tak, że druga osoba wie na 100 % o czym do niej mówimy. Często denerwujemy się, kiedy musimy coś gruntownie wytłumaczyć, zarówno w bliskich związkach, jak i w biznesie. Oczywiście to, jak szybko zmienia się nasze środowisko i jak szybko musimy działać, powoduje, że nie zawsze chce nam się pozbierać myśli na tyle, żeby coś gruntownie wytłumaczyć drugiej osobie. Jednak jeśli zależy nam na trwałej relacji o konkretnej jakości, to warto byśmy przyjrzeli się stylowi naszej komunikacji.

 

Jeśli poprawiamy styl naszej komunikacji i będziemy bardziej zwracać uwagę na klienta, to może to przynieść następujące korzyści:

 

- zwiększymy jego zaufanie

- sprawimy, że będzie bardziej otwarty i odpowie nam na postawione pytania

- powie o nas, naszym produkcie, usłudze swoim znajomym

- partner/klient będzie uważał nas za osobę kompetentną i będzie bardziej skłonny, by zrobić z nami biznes

 

Myśląc o partnerze w relacji jako o białej karcie, zwiększasz możliwość nawiązania relacji partnerskiej. W jaki sposób jednak pomóc sobie tego dokonać?

 

Zakładaj, że klient nie wie – nic, posiada wiedzę szczątkową a może nawet tej wiedzy nie posiada. Nie wie kompletnie nic, zero. Chce jednak się dowiedzieć i Twoim zadaniem jest podać mu wiedzę jak na tacy. Ryzykujesz tylko tym, że powie Ci, iż to, co do niego mówisz, jest mu już znane. Jeśli tak założysz, to musisz gruntownie przygotować się do tej rozmowy, by krok po kroku, sprawiając wrażenie kompetentnej osoby, przedstawić klientowi dane zagadnienie.

 

Pytaj – narzędzie, które sprawdza się zarówno w przypadku Ciebie, jak i twojego partnera. Jest to również bardzo potężne narzędzie w sprzedaży, coachingu, a także podczas szkoleń. Bardzo często służy do zebrania potrzeb klienta i ustalenia, czego tak naprawdę potrzebuje. Jak wynika z mojego doświadczenia ze szkoleń w projektach EFS, warto pytać nawet w trakcie szkolenia o potrzeby uczestników. Tego typu szkolenia odbywają się zwykle bez badania potrzeb, więc początek szkolenia jest bardzo dobrą okazją by usłyszeć, czego tak naprawdę potrzeba uczestnikom. Kiedy jesteś przedsiębiorcą, trenerem, handlowcem, to ważne jest, abyś dokładnie wybadał potrzeby klienta, ponieważ od tego będzie zależał efekt dalszej współpracy i stopień zadowolenia klienta.

 

Słuchaj – nastaw się na całkowity odbiór bez interpretacji. Jeśli wydaje Ci się, że wiesz o co chodzi klientowi, to masz rację – wydaje Ci się! Żeby dowiedzieć się o co chodzi– pytaj! Ewentualnie możesz tutaj zastosować takie techniki, jak parafraza i klaryfikacja, o których przeczytasz w innych moich artykułach lub na mojej stronie.

 

Wyciągaj wnioski – jeśli widzisz, że w relacji jest coś nie tak, np. Twój klient się wycofuje i odmawia kupna Twojego produktu lub też utkwiłeś w martwym punkcie rozmowy z partnerem, to zastanów się, dlaczego tak się dzieje. Czasami warto jest zdystansować się do tej relacji i spojrzeć na nią z lotu ptaka. Pomoże Ci to wtedy określić, czego brakuje w relacji z Twoim partnerem. Jeśli więc widzisz, że istnieje jakiś problem w relacji i dany sposób nie działa – zmień go. Pomocne może być chociażby zadanie sobie pytania „co mogę zrobić, żeby zmienić aktualną sytuację?” Jeśli już odpowiesz sobie na to pytanie, możesz zadać sobie następne: „Biorąc pod uwagę, że mam już tą zmianę, to co mogę zrobić, żeby zmiana była jeszcze większa i bardziej korzystna?”

 


Autor: Władysław Ochojski www.wladyslawochojski.pl

 

 

Chcesz rozwijać swoją karierę? Zostaw swoje CV i daj się znaleźć pracodawcy!

Podobne artykuły

Komentarze



Nasi Partnerzy:

  • jak napisać cv
  • kariera
  • list motywacyjny wzór
  • praca ogłoszenia
  • program do rekrutacji
  • rozmowa kwalifikacyjna
  • rozwój zawodowy
  • system do rekrutacji
  • system hrm
  • szukam pracy
  • Yourpoland.pl - Polskie Obywatelstwo, Polski Paszport
  • Portal mojebezrobocie.pl
  • Festiwal kawy
  • oferta pracy
  • praca oferty
  • e-rekrutacja

controlfind.pl - skuteczny system do rekrutacji

Rynek Główny 6 | 31-042 Kraków

e-mail: biuro@controlfind.pl | tel. 012 397 04 05

Dotacje na innowacje – Inwestujemy w waszą przyszłość