1. Skip to navigation
  2. Skip to content
  3. Skip to sidebar



Skuteczny networking

Pomyśl o swojej socjalnej sieci zawodowych relacji. Kto Ci towarzyszy podczas realizacji Twoich projektów? Czy radzisz sobie ze wszystkim sam, czy są osoby, do których w każdej chwili możesz się zwrócić o pomoc i wsparcie?

To ważne, bo każdy człowiek, którego spotykasz – podczas konferencji, szkoleń, rozmaitych spotkań czy podczas smacznego lunchu – może być Twoim przyszłym partnerem biznesowym. Jak przekuć nowe znajomości w trwałe i owocne relacje zawodowe?


Umiejętność tworzenia sieci kontaktów może okazać się sporym akceleratorem dla realizacji Twoich celów. Jest również świetną okazją do poszerzania swojej strefy komfortu. Poznawanie ludzi z różnych branż wzbogaci Twoją ogólną wiedzę i będzie swoistym treningiem umiejętności interpersonalnych.


Networking najbardziej przydaje się w biznesie, gdy szukasz partnerów biznesowych, pracowników lub klientów. Jest również ważny dla osób pracujących na etacie, podczas szukania pracodawców, wzmacniania swojej pozycji w firmie lub nawiązywania nowych relacji zawodowych.


1. Bądź tam, gdzie są ciekawi ludzie. Pora wyjść ze swojego domu! Bez wymówek, że nie masz czasu. Po prostu wybierz się na jakąś konferencję lub szkolenie. Poszukaj jakiegoś klubu zrzeszającego pasjonatów określonej aktywności. Popytaj wśród znajomych gdzie oni nawiązują relacje zawodowe.


Warto zajrzeć do serwisu Goldenline do zakładki Spotkania. Wybierając tam swoje miasto masz możliwość przejrzenia najbliższych spotkań, darmowych wykładów, konferencji, itp.


2. Bądź świadom tego, jakich relacji potrzebujesz. Największa siła networkingu tkwi w zróżnicowanej sieci kontaktów. Wyobraź sobie, że zakładasz firmę, a Twoje relacje wspierają proces budowania własnej działalności na każdym kroku. Gdy potrzebujesz porady prawnej, dzwonisz do znajomego prawnika. Gdy masz pytanie związane z fakturami, piszesz krótkiego maila do kolegi księgowego. Przyjaciel z agencji interaktywnej zrobi dla Ciebie logo, bo kilka tygodni temu Ty mu w czymś pomogłeś.


Im bardziej zróżnicowana będzie Twoja sieć kontaktów, tym łatwiejsze będzie osiąganie własnych celów.


3. W networkingu nie chodzi o rozdawanie wizytówek na lewo i prawo. To najmniej ważny element. Jeśli ktoś będzie chciał Cię znaleźć, to i bez tego kawałka papieru Cię znajdzie. Mimo, że zachowanie większości osób sugeruje inaczej, ilość rozdanych wizytówek nie koreluje z liczbą nawiązanych kontaktów biznesowych. Rozdawaj je tylko w sytuacji, gdy rzeczywiście jest ku temu sposobność. Jeśli nie ma takiej potrzeby, po prostu pozostaw ją w Twojej kieszeni lub w etui.


4. Bądź inicjatorem. Nie musisz mieć pretekstu, aby nawiązać kontakt. Większość ludzi jest otwarta na wymianę kilku zdań, a nawet na dłuższą pogawędkę. Jako inicjator rozmów przyjmujesz ramę lidera. Inni wtedy mają wrażenie, że rozmawiają z pewną siebie osobą, dla której budowanie sieci kontaktów jest chlebem powszednim. Na konferencjach często rozpoczynam rozmowy zadając luźne, niezobowiązujące pytanie typu: „Jaka prezentacja podobała Ci się najbardziej do tej pory?”. Zwróć uwagę w jaki sposób takie pytanie nakierowuje rozmówcę na wejście w pozytywny stan emocjonalny.


Jeśli jesteś na jakiejś konferencji i chciałbyś porozmawiać z jednym z prelegentów, wybierz się do niego w przerwie i zadaj mu pytanie związane z jego zajęciem. Po moim wystąpieniu na TEDx w Łodzi miałem przyjemność porozmawiać z kilkoma czytelnikami, którzy postanowili mnie poznać osobiście. To niezwykle przyjemne doświadczenie, dlatego zachęcam Cię do zagadywania każdego, z kim chcesz zamienić parę słów.

5. Na pierwszym miejscu stawiaj relację, nie zyski. Zaskakujące jest, jak często ludzie robiąc networking koncentrują się tylko i wyłącznie na tym, aby osiągnąć z danej relacji jakąś konkretną korzyść. W budowaniu sieci kontaktów najważniejsza jest relacja z drugim człowiekiem. Ludzie lubią robić biznes z ludźmi, których znają i lubią. Dlatego opcja nawiązania współpracy powinna być na drugim planie.


Jeśli masz okazję rozmawiać z nowo poznaną osobą tylko kilka minut, skup się na tym, aby wzajemnie się poznać. Jeśli chcesz, na końcu zaproponuj kolejne spotkanie, ale poczekaj jeszcze z ciężką artylerią. Gdy spotykam energicznych ludzi pełnych pomysłów, chcę ich najpierw lepiej poznać. Nie zdecyduję się na współpracę z kimś, kogo nie znam.


W sytuacji gdy masz jakiś ważny interes i nie możesz z nim zwlekać, nie owijaj w bawełnę – wal prosto z mostu i nie próbuj magicznymi trikami, płynnie i „przypadkowo” dojść do tematu, który najbardziej Cię interesuje. Networking wielokrotnie przybiera formę czysto biznesowej rozmowy bez podłoża relacji osobistej. Jest to zupełnie w porządku, jednocześnie trudniej będzie na takiej podstawie zbudować długotrwałą współpracę.


6. Pamiętaj, że najważniejszy jest człowiek. Otwórz się na niego. Wysłuchaj go i zanotuj sobie w myślach, co jest dla niego w życiu ważne. Zadaj mu ciekawe pytanie. Pozwól, aby opowiedział o swojej pasji lub o swoim projekcie.


Nie myśl, że musisz dużo mówić, aby ta osoba Cię polubiła. To błędne założenie. Znacznie ważniejsza jest tutaj umiejętność słuchania. Bądź szczerze zainteresowany, a będziesz sprawiać wrażenie interesującego rozmówcy.


Opowiedz o swoich pasjach i projektach wtedy, gdy zostaniesz o to zapytany lub w momencie, który po prostu będzie na to odpowiedni. Gdybyś wyczekiwał na chwilę, kiedy wreszcie będziesz mógł się wtrącić z opowieścią na swój temat, straciłbyś umiejętność koncentracji na tym co mówi Twój rozmówca.


Koniec końców, nie liczy się treść Waszej rozmowy, ale jakość Waszego kontaktu. Jeśli coś zaiskrzy, na pewno będziesz o tym wiedział.


P.S. Z pewnością też nie zaszkodzi, jak w końcu zaczniesz zapamiętywać imiona nowo poznanych osób (chyba, że jesteś jednym z niewielu, który umie to robić) i będziesz używać ich podczas rozmowy.

 

7. Zawsze celuj w win-win. Oznacza to, że priorytetem dla Ciebie nie jest tylko własna korzyść, ale również korzyść drugiej osoby. Ponadto, bądź pierwszym, który coś od siebie daje. Warto, abyś przed okazją do nawiązania nowych relacji biznesowych zrobił listę rzeczy, które możesz w danej chwili zaoferować. Może to być: wiedza, kontakty, umiejętności, czas, porada, a nawet produkt czy usługa. Możliwe, że podczas rozmowy okaże się, że Twój rozmówca ma jakiś problem lub wyzwanie przed sobą. W miarę możliwości postaraj się mu pomóc, dzieląc się swoją perspektywą i pomysłami.


Do dziś pamiętam jak na konferencji Blog Forum Gdańsk 2011 rozmawiałem z pewnym bloggerem, któremu zwierzyłem się z mojego problemu dotyczącego analizowania statystyk strony. Od razu podzielił się on swoim sposobem na radzenie sobie z podobnym wyzwaniem, co w 100% rozwiązywało mój problem. Poczułem silną potrzebę odwzajemnienia przysługi (właśnie tak działa zasada wzajemności opisana przez Cialdiniego), co zresztą zrobiłem przy najbliższej okazji.


8. Bądź szczery. Autentyczność to cecha, dzięki której nawiążesz naprawdę owocne relacje zawodowe. Nie staraj się budować sieci kontaktów za pomocą osobowości, którą w rzeczywistości nie jesteś. Wchodzenie we współpracę z kimś, kto ma Cię za kogoś innego niż jesteś, to nie jest najlepszy pomysł.


Nawet jeżeli wydaje Ci się, że skłamanie lub powiedzenie pół-prawdy w danej sytuacji będzie miało dla Ciebie dobre owoce, bo sprzedasz więcej produktów, albo dostaniesz szybszy awans, to nie ulegaj temu złudzeniu – ostatecznie w wielu przypadkach może obrócić się to przeciwko Tobie. Ponadczasowe biznesy są zawsze tworzone na fundamencie prawdziwych i szczerych relacji międzyludzkich.

9. Pamiętaj o podstawach skutecznej komunikacji. Zalicza się do tego świadomość intencji naszego rozmówcy, odkrycie jego wartości, budowanie raportu na poziomie niewerbalnym oraz werbalnym. Warto również pamiętać o zadawaniu dobrych, pogłębiających temat pytań, odpowiedniej otwartości, czy wzbogacaniu swoich wypowiedzi ciekawymi metaforami. Listę artykułów w tym temacie znajdziesz we wpisie Skuteczna komunikacja.


10. Utrzymuj nawiązane kontakty. Nie oznacza to, że musisz się z każdym spotykać raz w tygodniu. Ważne jest jednak, aby raz nawiązana relacja nie została zupełnie zapomniana, bo wtedy nic z niej nie pozostanie. Dla mnie jest to zawsze sporym wyzwaniem ze względu na liczbę projektów, którymi się zazwyczaj zajmuję. Ale okazuje się, że to wcale nie musi wymagać dużych ilości czasu.


11. Prowadź rejestr kontaktów. Wystarczy prosty arkusz w Excelu. Zrób podział na kategorie, abyś szybko mógł znaleźć osobę, której szukasz. Zapisuj wszystkie istotne dane – imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, strony www, a w razie potrzeby jakiś dodatkowy komentarz. Tam gdzie możesz, dodaj małe zdjęcie.


Od czasu do czasu przeglądaj swój rejestr aby być na bieżąco – w ten sposób łatwo Ci będzie zdecydować, czy warto byłoby się do kogoś odezwać, jeśli nie robiłeś tego przez dłuższy czas.


12. Znajdź osobę z dużą liczbą kontaktów. Będzie ona dla Ciebie pewnego rodzaju „drzwiami” do nowych relacji. Rozejrzyj się, być może masz już kogoś takiego w swoim otoczeniu. W sytuacji, gdy będziesz potrzebować osoby pracującej w określonym zawodzie, po prostu zapytaj o taką osobę. Pamiętaj o kultowej zasadzie wzajemności i sam również dziel się swoimi kontaktami.


Jesteś gotów! Zaopatrzony w najważniejsze zasady skutecznego networkingu i możesz iść zbudować lub rozbudować swoją sieć kontaktów.

Pamiętaj – zawsze na pierwszym miejscu zawsze stawiaj człowieka i relację z nim. Pozwól, aby potencjalne zyski i korzyści pozostały na drugim planie.


Autor: Michał Pasterski michalpasterski.pl

 

Sukces zawodowydowy? Zobacz, co możesz zyskać, rejestrując CV w controlfind.pl

Podobne artykuły

Komentarze



Nasi Partnerzy:

  • jak napisać cv
  • kariera
  • list motywacyjny wzór
  • praca ogłoszenia
  • program do rekrutacji
  • rozmowa kwalifikacyjna
  • rozwój zawodowy
  • system do rekrutacji
  • system hrm
  • szukam pracy
  • Yourpoland.pl - Polskie Obywatelstwo, Polski Paszport
  • Portal mojebezrobocie.pl
  • Festiwal kawy
  • oferta pracy
  • praca oferty
  • e-rekrutacja

controlfind.pl - skuteczny system do rekrutacji

Rynek Główny 6 | 31-042 Kraków

e-mail: biuro@controlfind.pl | tel. 012 397 04 05

Dotacje na innowacje – Inwestujemy w waszą przyszłość