1. Skip to navigation
  2. Skip to content
  3. Skip to sidebar



Parytet liderstwa

– Siedź przy stole, stwórz prawdziwie partnerski związek i nie rezygnuj za wcześnie – jak sprawić by więcej kobiet osiągało szczyt kariery zawodowej, radzi Sheryl Sandberg, dyrektor Facebook’a.

Brak szefowych i toalet

 

Kobiety częściej mierzą się z trudnymi wyborami. Są rozdarte pomiędzy chęcią spełnienia się w życiu zawodowym, a troską o własne „ognisko domowe”. Dodatkowo powszechnie przyjęło uważać się, że to mężczyzna powinien koncentrować się na swojej karierze, co skutkuje tym, że dla kobiet chęć wspięcia się na szczyt w firmowej hierarchii jest możliwością, nie wymogiem. Między innymi z tych właśnie powodów kobiety rzadziej decydują się wziąć udział w „wyścigu szczurów”, co praktycznie uniemożliwia im osiąganie kierowniczych stanowisk. – Byłam w Nowym Jorku na spotkaniu biznesowym. Po dwóch godzinach rozmów zrobiliśmy przerwę. Kiedy zapytałam, gdzie jest damska toaleta, partner biznesowy wspólnik zrobił się czerwony. Okazało się, że byłam jedyną kobietą, która w ciągu ostatniego roku zjawiła się w tym biurze w celu załatwienia ważnych spraw biznesowych – mówi dyrektor ds. operacyjnych Facebook’a, Sheryl Sandberg.

 

Przykład ukazuje jak mało kobiet zajmuje wysokie stanowiska. Ze 190 głów państwa, tylko 9 stanowią kobiety. W sektorze przedsiębiorstw, kobiety na szczycie stanowią najwyżej 16 procent. Jak można zmienić tą sytuacje? Sheryl Sandberg radzi co może zrobić kobieta, by nie odpaść z gry o sukces.


Wskazówka 1: Siedź przy stole

 

– Zaledwie 2 tygodnie temu w Facebook'u, gościliśmy ważnego urzędnika państwowego. Przyszedł też spotkać się z naszą kadrą zarządzającą z okolic Doliny Krzemowej. Każdy siedział przy stole. Były tam też 2 kobiety, które z nim podróżowały, bardzo ważne w jego departamencie. Powiedziałam "Chodźcie, usiądźcie przy stole." A one przycupnęły gdzieś w rogu – opowiada Sandberg. Kobiety w pracy boją się wziąć na swoje barki odpowiedzialne zadania. Nie chcą także, aby zwracano na nie uwagę. Z tego powodu mężczyźni rzadziej traktują kobiety jako pełnoprawnych współpracowników, a tym bardziej kompetentnych szefów. – Kobiety unikają zasiadania przy stole.. – ocenia Sandberg.

 

Problem potwierdzają badania- kobiety zbyt nisko cenią swoje umiejętności. Jeśli zadamy pytanie dotyczące obiektywnej oceny swojej pracy: mężczyźni przecenią swoje umiejętności, natomiast kobiety lekko się nie docenią. Wiąże się to z tym, że kobiety mniej wierzą w swoje umiejętności. Swoje sukcesy przypisują czynnikom zewnętrznym, a nie własnym kompetencjom. – Jeśli spytasz mężczyznę dlaczego coś świetnie zrobił, odpowie: „Jestem cudowny. To oczywiste.”. Jeśli to samo pytanie zadasz kobiecie, odpowie, że ktoś jej pomógł, miała szczęście lub ciężko pracowała – mówi Sandberg. Dlaczego to jest tak ważne? – Nikt nie dostanie najlepszego biurka siedząc z boku, z dala od stołu. Nikt nie awansuje, jeśli nie wierzy w swój sukces, czy nawet nie rozumie swoich sukcesów. Musimy uwierzyć w siebie – przekonuje.


Wskazówka 2: Prawdziwe partnerstwo

 

Oprócz wiary we własne możliwości kobiety potrzebują wsparcia i pomocy od swojego partnera życiowego. – Jeśli kobieta i mężczyzna pracują na pełny etat i mają dziecko, to kobieta wykonuje 2 razy więcej obowiązków domowych i poświęca na opiekę nad nim 3 razy więcej czasu niż mężczyzna. Więc ona ma 3 lub 2 prace, a on jedną. – informuje Sandberg. – Jak myślicie, kto w takiej sytuacji mniej angażuje się w swoją pracę? – pyta. Od dzieciństwa to od chłopców wymaga się ciągłych sukcesów najpierw w szkole, potem na studiach, a następnie w pracy. Odwrócenie lub zrównanie ról kobiet i mężczyzn jest równie trudne dla każdej z płci. – Znam mężczyzn, którzy zostają w domu i wspierają żony robiące karierę. To trudne. Kiedy idę do centrum zabaw i widzę tam mężczyznę z dzieckiem dostrzegam, że inne mamusie nie chcą się z nim rozmawiać – relacjonuje szefowa Facebook’a. Wynika to z przekonania, że obowiązki domowe nie są „godną pracą”. Tymczasem w gospodarstwach domowych, w których występuje równy podział ról i obowiązków, obserwuje się dwa razy mniej rozwodów w porównaniu z innymi.

 

Wskazówka 3: Nie odchodź, zanim nie odejdziesz

 

Z narodzinami dziecka wiąże się kolejny „kobiecy problem”. Kiedy młoda pracowniczka zaczyna planować razem ze swoim partnerem dziecko, postanawia ograniczyć swoje obowiązki w firmie. Wiąże się to z chęcią zrobienia dla swojego potomka miejsca w swoim życiu. – Kiedy zaczynamy myśleć się nad dzieckiem problemem jest pogodzenie pracy z życiem rodzinnym. Dlatego wiele kobiet przestaje się angażować w życie zawodowe – komentuje Sheryl Sandberg. Z tego powodu można stracić nawet parę lat w życiorysie zawodowym. – Dziewięć miesięcy ciąża, trzy urlopu opiekuńczego, pół roku aby złapać oddech. To prawie 2 lata! Ten okres jest o wiele większy, jeżeli wliczy się czas, który poświeciłyśmy na zrobienie naszemu dziecku „miejsca” w swoim życiu – wylicza Sandberg. A niektóre kobiety, wycofują się z życia zawodowego, robiąc miejsce dziecku zdecydowanie za wcześnie. Przykład: pewna młoda kobieta zaczyna myśleć o problemie pogodzenia pracy i dziecka. – „Myślicie z mężem o dziecku?” – pyta szefowa. – „Nie mam męża” – odpowiada kobieta. Okazuje się, że nie ma nawet chłopaka, ale myśli na zapas. Zaczyna się wycofywać, nie mając realnych powodów. – Nie odchodź, zanim nie odejdziesz. Zostań. Trzymaj nogę na gazie do ostatniego dnia, kiedy będziesz musiała zrobić przerwę dla dziecka- wtedy podejmiesz decyzje. Nie podejmuj ich za wcześnie, szczególnie tych których jesteś nieświadoma – radzi Sandberg.


Potrzebny czas

 

Aby w strukturach dużych firm zaszły widoczne zmiany musi upłynąć sporo wody. Sandberg przyznaje, że sama nie doczeka czasów, kiedy 50% kierowniczych stanowisk zajmować będą kobiety. Nie oznacza to jednak, że należy rezygnować ze zmian tu i teraz. – Jeżeli zmienimy sami własne podejście i wyzbędziemy się stereotypów, zrobimy pierwszy krok do lepszego jutra. Myślę, że świat, w którym ½ krajów i ½ naszych firm będzie kierowana przez kobiety będzie lepszym światem. Ponieważ każdy, niezależnie od płci, będzie mógł sam zadecydować, co chce robić w swoim życiu – ocenia. – Chcę jedynie by moje dzieci miały wybór. Nic więcej – przekonuje Sheryl Sandberg.
 

Kamil Dobrowolski

 

 

Chcesz rozwijać swoją karierę? Zostaw swoje CV i daj się znaleźć pracodawcy!

Podobne artykuły

Komentarze



Nasi Partnerzy:

  • jak napisać cv
  • kariera
  • list motywacyjny wzór
  • praca ogłoszenia
  • program do rekrutacji
  • rozmowa kwalifikacyjna
  • rozwój zawodowy
  • system do rekrutacji
  • system hrm
  • szukam pracy
  • Yourpoland.pl - Polskie Obywatelstwo, Polski Paszport
  • Portal mojebezrobocie.pl
  • Festiwal kawy
  • oferta pracy
  • praca oferty
  • e-rekrutacja

controlfind.pl - skuteczny system do rekrutacji

Rynek Główny 6 | 31-042 Kraków

e-mail: biuro@controlfind.pl | tel. 012 397 04 05

Dotacje na innowacje – Inwestujemy w waszą przyszłość