1. Skip to navigation
  2. Skip to content
  3. Skip to sidebar



Jak inspirują wielcy przywódcy

- Ludzie nie chcą kupować tego co robisz. Ludzie kupują to, dlaczego to robisz – jak wielki wpływ na sukces ma wiara we własne przekonania, opowiada Simon Sinek, posługując się schematem złotych kręgów.

Motywujący lot


Na początku XX wieku pościg za napędzanym, załogowym lotem był tym czym dziś jest szaleństwo internetu. Każdy marzył aby wznieś się w niebiosa. Samuel Pierpont Langley – amerykański astronom, miał wszytko to, co uznajemy za receptę na sukces: pieniądze, odpowiedni zespół i dobre warunki rynkowe. Otrzymał finansowanie z Departamentu Wojennego, wykładał na Harvardzie i znał największe umysły swoich czasów. Zatrudnił najlepszych, których mógł znaleźć za pieniądze, a rynek tylko czekał na jego osiągnięcia jako pioniera lotnictwa. W podboju nieba kibicowali mu wszyscy – gazeta New York Times nie spuszczała go z oka, codziennie śledząc jego postępy. Dlaczego więc nikt o nim nie słyszał?


W tym samym czasie dwaj bracia marzyli o tym, by wznieś się w powietrze. Nie mieli pieniędzy, a w ich zespole nie było ani jednej osoby mającej odpowiednie wykształcenie – łącznie z nimi samymi. Ale mieli coś, co odróżniało ich od Langley’a – wierzyli, że gdyby udało im się wynaleźć latającą maszynę, odmieniliby bieg świata. Ich zespół pracował dzień i noc, aby osiągnąć sukces. Kiedy 17 grudnia 1903 roku bracia Wright odbyli swój lot, wpisując się w karty historii, nie było przy tym nikogo. O ich wyczynie świat dowiedział się kilka dni później.


Jak to się stało, że sławę zdobyli nikomu nie znani bracia? Przecież byli inni, którzy bardziej się do tego nadawali: lepsi, bardziej doświadczeni, z grubszym portfelem. Otóż , Orville i Wilbur wierzyli w to co robią – ich celem była chęć wzniesienia się w powietrze. Samuel Pierpont chciał być pierwszy. Jego motywacją była sława i fortuna. A bogactwo nie jest celem samym w sobie, lecz rezultatem osiągnięcia celu.


Złote kręgi


Dlaczego firma Apple jest tak innowacyjna? Rok po roku coraz bardziej odsadza konkurencję. A jest jedynie firmą komputerową. Jest jak każda inna. Ma dostęp do tych samych talentów, do tych samych agencji, konsultantów i mediów. Dlaczego więc wydaje się, że mają coś innego?


Simon Sinek, zwraca uwagę na pewną prawidłowość w działaniu ludzi, firm i organizacji, które uważamy za odnoszące sukces. – Wszyscy wielcy i inspirujący przywódcy myślą, działają i komunikują się w podobny sposób, który jest zupełnie odmienny od sposobu komunikacji innych osób. Nazywam go złotym kręgiem – tłumaczy.


Dlaczego? Jak? Co? Ta niewielka myśl wyjaśnia, dlaczego niektóre organizacje i niektórzy przywódcy są w stanie inspirować podczas gdy innym to nie wychodzi. Sinek posługuje się schematem 3 kręgów, w którym „Dlaczego” znajduje się w ich centrum. Pytanie to otoczone jest przez „Jak”, natomiast na najbardziej zewnętrznym kręgu umieszcza „Co”. Każda osoba i każda organizacja na świecie wie, co robi, a wiec doskonale odnajduje się w zewnętrznej części schematu. Niektórzy wiedzą, jak to robią, co często nazywają mianem „unikalnej oferty”. Lecz bardzo niewielu ludzi i niewiele organizacji wie, dlaczego decydują się na takie, a nie inne rzeczy.


Duża liczba osób spytanych, dlaczego prowadzą swój biznes, odpowie bez wahania: dla pieniędzy. Sinek przekonuje, że czerpanie korzyści finansowych nie jest celem samym w sobie. Jest zawsze jego rezultatem. – Mówiąc „dlaczego” mam na myśli pytania: Jaki jest twój cel? Jaki jest twój motyw? Jakie jest twoje przekonanie? Dlaczego twoja organizacja istnieje? Dlaczego rano wstajesz z łóżka? – pyta.


Komunikować się inaczej


To w jaki sposób myślimy i działamy, warunkuje sposób naszej komunikacji z otoczeniem. Zwyczajowo myślimy i komunikujemy się z zewnątrz do wewnątrz – rozpoczynając od „co” i często nie dochodząc do „dlaczego”. Lecz zainspirowani liderzy i organizacje, niezależnie od wielkości i branży, wszyscy myślą, działają i komunikują od środka na zewnątrz. Przykład?


Gdyby firma Apple była jak każda inna, przekaz marketingowy mógłby brzmieć następująco: „Wytwarzamy świetne komputery. Są pięknie zaprojektowane, łatwe w użytku i przyjazne dla użytkownika. Chcesz kupić jeden?” – Nie! – ciśnie się na usta. A tak tworzonych jest większość przekazów reklamowych i na takim modelu opiera się sprzedaż. Co więcej, tak też komunikujemy się ze sobą. – Mówimy co robimy, czym się różnimy albo w czym jesteśmy lepsi i oczekujemy pewnego rodzaju zachowania, zakupu albo głosu w wyborach: „Oto nasza nowa firma prawnicza. Mamy najlepszych prawników z największymi klientami. Zawsze wykonujemy swoje zadanie dla klientów, którzy z nami współpracują. Skorzystaj z naszych usług”. Tylko, że taki przekaz nie jest inspirujący – ocenia.


Tymczasem Apple komunikuje się zupełnie inaczej: „Poprzez wszystko to, co robimy, rzucamy wyzwanie status quo. Wierzymy w inne myślenie. Wyzywamy stałość rzeczy, tworząc pięknie zaprojektowane produkty: łatwe w stosowaniu i przyjazne dla użytkownika. Tak się stało, że produkujemy świetne komputery. Chcesz kupić jeden?” – Zupełnie inaczej, prawda? Jesteście gotowi kupić ode mnie komputer. Jedyne co zrobiłem to odwróciłem kolejność informacji. Dowodzi to, iż ludzie nie chcą kupować tego, co robisz. Ludzie kupują to, dlaczego to robisz – powtarza.


Biologia


Teza ta znajduje swoje poparcie w biologii. Kora mózgowa obejmuje strefę „co” – odpowiada za racjonalne i analityczne myślenie oraz stymuluję mowę. Ale jest jeszcze układ limbiczny, który sprawuje pieczę na uczuciami takimi, jak zaufanie i lojalność. Odpowiada również za wszystkie zachowania ludzkie i podejmowanie decyzji – nie ma on jednak zdolności do formułowania wypowiedzi. Tak więc gdy komunikujemy się z zewnątrz do wewnątrz, ludzie rozumieją skomplikowane informacje takie, jak cechy, zalety, fakty czy liczby. Ale samo przyswajanie informacji bezpośrednio nie wpływa na ich działania. Kiedy zmienimy kierunek komunikacji od wewnątrz na zewnątrz, dotrzemy bezpośrednio do tej części mózgu, która kontroluje postępowanie. Dopiero później zachowanie zostaje zracjonalizowane przez konkretne rzeczy, które mówiliśmy i robiliśmy. Tak też się rodzą intuicyjne decyzje. – Czasami można komuś przedstawić wszystkie fakty i dane, a ten ktoś odpowie, że wie o czym świadczą te wszystkie szczegóły, ale tego nie czuje. Wszystko to dzieje się w naszym mózgu limbicznym, który kontroluje podejmowanie decyzji, a nie naszą mowę – ocenia Sinek.


To właśnie do tej części mózgu należy się kierować, aby porwać tłumy. – Celem nie jest jedynie sprzedawanie ludziom tego, co jest im potrzebne. Celem jest sprzedaż tym, którzy wierzą w to, w co ty. Celem nie jest tylko zatrudnienie ludzi, którzy potrzebują pracy. Celem jest zatrudnienie ludzi, którzy wierzą w to, w co ty wierzysz. Zawsze powtarzam: jeśli zatrudnisz ludzi tylko dlatego, żeby wykonali pracę, będą pracować tylko dla twoich pieniędzy. Jeśli jednak zatrudnisz ludzi, którzy podzielają twój zapał, będą pracować dla ciebie z całym swoim poświęceniem. Nie ma lepszego przykładu niż bracia Wright i ich ekipa – dodaje.


Mam marzenie...


Latem 1963 roku na placu w Waszyngtonie pojawiło się 250 000 osób by posłuchać przemawiającego Martina Luthera Kinga. Nikt nie wysyłał zaproszeń, nie było akcji promocyjnej. King nie był jedynym uciskanym czarnym, nie był też jedynym mówcą w Ameryce. Ale miał dar. Nie mówił, co trzeba zmienić. Opowiadał o tym, w co wierzy. Ludzie, którzy podzielali jego poglądy, wzięli jego powód i uczynili go swoim – głosząc jego prawdy dalej. Ilu pojawiło się tam dla niego? Nikt. Pojawili się tam dla samych siebie. To, w co wierzyli na temat Ameryki sprawiło, że przebyli osiem godzin w autobusie, by móc stać na słońcu w Waszyngtonie w środku sierpnia. A on rozpoczął swoje przemówienie słowami „Mam marzenie”. A nie „Mam plan”.
 

Magdalena Witek

 

 

Chcesz rozwijać swoją karierę? Zostaw swoje CV i daj się znaleźć pracodawcy!

Podobne artykuły

Komentarze



Nasi Partnerzy:

  • jak napisać cv
  • kariera
  • list motywacyjny wzór
  • praca ogłoszenia
  • program do rekrutacji
  • rozmowa kwalifikacyjna
  • rozwój zawodowy
  • system do rekrutacji
  • system hrm
  • szukam pracy
  • Yourpoland.pl - Polskie Obywatelstwo, Polski Paszport
  • Portal mojebezrobocie.pl
  • Festiwal kawy
  • oferta pracy
  • praca oferty
  • e-rekrutacja

controlfind.pl - skuteczny system do rekrutacji

Rynek Główny 6 | 31-042 Kraków

e-mail: biuro@controlfind.pl | tel. 012 397 04 05

Dotacje na innowacje – Inwestujemy w waszą przyszłość