1. Skip to navigation
  2. Skip to content
  3. Skip to sidebar



Jak przekazywać trudne informacje?

Czy zdarza Ci się prowadzić trudną rozmowę z bliską Ci osobą lub współpracownikiem?Jeśli tak, to zapewne wiesz, jakie problemy mogą się pojawić w takich sytuacjach. Oto jak zbudować konstruktywną informację zwrotną i zachować dobre relacje z rozmówcą.

Kiedy chcesz zakomunikować komuś, że źle wykonał jakąś pracę a przy tym zależy Ci na relacji z tą osobą, powinieneś umieć odróżnić od siebie dwa rodzaje komunikatów:

 

Komunikat typu Ty: występuje wtedy, gdy oceniasz lub dokonujesz charakterystyki czyjejś tożsamości. Pomimo że jest to nieskuteczna i powodująca zawirowania w relacji forma komunikacji, to ludzie bardzo często ją stosują. W ten sposób zarówno możemy przekazywać negatywne jak i pozytywne komunikaty. Zdarza się również, że w ten sposób myślimy o innych.
Przy pomocy tego rodzaju komunikatu możesz:


 - oceniać np. „Jesteś taki niezdyscyplinowany” lub „jesteś wredny”
 - etykietować bez oceniania np. „Ty zawsze musisz postawić na swoim, jesteś uparty”


Komunikat ten buduje często dystans w relacji.

 

Komunikat Typu Ja: W ten sposób opisujesz, dajesz do zrozumienia swojemu rozmówcy, w jaki sposób oddziałuje na Ciebie za pomocą swojego zachowania.


To komunikat, który w przybliżeniu wygląda tak: „ Kiedy Ty …., to ja się czuję wtedy ….” Dzięki temu, że zwracamy drugiej osobie uwagę na cechy jej przekazu lub zachowania, pozbywamy się całkowicie zjawiska etykietowania lub oceniania.

Jak skonstruować komunikat typu Ja:


1. Opisz fakty lub wydarzenia: Czy Twój rozmówca powiedział coś do Ciebie? Zrobił coś? Powiedz mu o tym!
2. Powiedz, co tak naprawdę się z Tobą dzieje w związku z odbiorem określonych treści:

 

- jakie uczucia budzi w Tobie zaistniały fakt
- jakie myśli powstają w Twojej głowie w wyniku zachowania drugiej osoby
- jaką postawę wywołało zachowanie
- jakie konsekwencje wystąpiły


Przykład:
- „Dzisiaj po powrocie z pracy byłeś dla mnie niemiły, poczułem się nieswojo, gdy mówiłeś do mnie takim ostrym tonem” (informacja o uczuciach)
 - „Wczoraj w ogóle nie odbierałaś ode mnie telefonu, pomyślałem że coś mogło Ci się stać” (informacja o myślach)
 - „Nie podobało mi się (informacja o postawie), kiedy patrzyłeś w ten sposób na tego człowieka (informacje o wydarzeniu)”
- „W zeszłym tygodniu nie przesłałeś maila do naszego klienta, mimo iż Cię o to prosiłem (informacje o wydarzeniu).

 - „Wczoraj klient zadzwonił do mnie i wylał na mnie całą swoją frustrację a ja musiałem za ciebie świecić oczami i naprawiać sytuację” (informacje o zachowaniu)

Komunikaty Typu „Ja” nie zawierają ocen. Posługując się nimi, opisujesz fakty, więc są łatwiejsze dla przyswojenia dla drugiej osoby. Dzięki temu możesz zbudować relację opartą na wzajemnym zaufaniu i otwartości, ponieważ druga osoba będzie czuła się bezpiecznie w relacji z Tobą.

 

Pomocna bibliografia: „Asertywność menedżera”- Maria Król Fijewska, Piotr Fijewski

 

Autor: Władysław Ochojski www.wladyslawochojski.pl

 

 

Chcesz rozwijać swoją karierę? Zostaw swoje CV i daj się znaleźć pracodawcy!

Podobne artykuły

Komentarze



Nasi Partnerzy:

  • jak napisać cv
  • kariera
  • list motywacyjny wzór
  • praca ogłoszenia
  • program do rekrutacji
  • rozmowa kwalifikacyjna
  • rozwój zawodowy
  • system do rekrutacji
  • system hrm
  • szukam pracy
  • Yourpoland.pl - Polskie Obywatelstwo, Polski Paszport
  • Portal mojebezrobocie.pl
  • Festiwal kawy
  • oferta pracy
  • praca oferty
  • e-rekrutacja

controlfind.pl - skuteczny system do rekrutacji

Rynek Główny 6 | 31-042 Kraków

e-mail: biuro@controlfind.pl | tel. 012 397 04 05

Dotacje na innowacje – Inwestujemy w waszą przyszłość