1. Skip to navigation
  2. Skip to content
  3. Skip to sidebar



Asertywność a krytyka

„Tylko winny się tłumaczy” – mówi przysłowie. Zatem jak odpowiadać na zarzuty i pretensje przełożonego? Nauczmy się asertywności w sytuacji krytyki.

Jeśli jesteśmy obwiniani za swoje lub nie swoje błędy czy zaniedbania, stajemy w obliczu wytłumaczenia się z zarzutów. Nie może jednak wiązać się to ze zrzucaniem odpowiedzialności na innych czy wypieraniem się błędu. Nigdy nie należy też bez słowa przytakiwać, jeśli mamy kontrargumenty. Trzeba za to wykazać się asertywnością, czyli taką odpowiedzią na krytykę, która odpiera atak, nie dopuszczając jednocześnie do konfliktu.


Winne emocje


Problem z asertywną odpowiedzią na krytykę mają nierzadko te osoby, którym trudno przychodzi zderzenie się odmienną postawą ze strony współpracowników , niż sympatyczne poklepywanie się po plecach. Odbierają one zastrzeżenia innych za wyraz osobistej niechęci. By tylko druga osoba „nie przestała jej lubić”, nie bronią swojej racji. Jakakolwiek dyskusja jawi się im jako kłótnia, która na zawsze zniszczy pozytywne relacje. Niewątpliwie jest to problem blokowania emocji. Ten stan może prędzej doprowadzić do tak unikanego przez samych zainteresowanych konfliktu, niż decydując się na otwarta odpowiedź na zarzuty.


Tym czasem trzeba przypomnieć dwie rzeczy: zarzuty merytoryczne w pracy nie mają nic wspólnego z osobistymi relacjami (przynajmniej tak powinniśmy zakładać). Ponadto to naturalne, że jeśli nie zgadzamy się z krytyką pod naszym adresem, możemy odczuć negatywną emocję. Z obu kwestii należy wyciągnąć wnioski.


Argumentuj


Krytyka dotycząca naszych działań na gruncie zawodowym powinna mieć charakter obiektywny i nawet jeśli pod zarzutami kryją się osobiste urazy, to przedmiotem dyskusji i tak są obowiązki i zadania, jakie wypełniamy w pracy. Dlatego asertywna odpowiedź musi zawsze mieć taki sam ton i opierać się na kontrargumentach z zawodowej półki. Uzasadniając swoje decyzje, skupmy się na przesłankach, jakie braliśmy wcześniej pod uwagę. Tłumacząc się z błędu, ukażmy pełnię sytuacji, która do niego doprowadziła. Jeśli rzeczywiście zawiniliśmy, nie należy próbować się wybielać ani tym bardziej wypierać się błędu. Pomyłki się zdarzają, a wskazanie jej źródła pozwoli ocenić rozmówcy, że potrafimy wyciągać wnioski na przyszłość. Nie należy bać się argumentowania. Nie oznacza ono wejścia w sytuację konfliktu. Przy stole duetu Sergeya Brina i Larry’ego Page’a, założycieli Google, krytyczne komentarze co do wzajemnych pomysłów padały pewnie non stop, ale czy to oznacza, że żyli skłóceni? Na pewno za to wypracowali innowacyjne koncepcje.


W tej merytorycznej wymianie opinii ważne jest, by pozostawać w relacji poszanowania dla drugiej osoby. Obopólnego poszanowania – o czym warto przypomnieć także osobie, która czyni nam wyrzuty w „zbyt ekspresyjny” sposób. Skoro omawiamy problem zawodowy, kategorycznie należy powstrzymać się przed argumentami ad personam. Nawet jeśli wiemy, że osoba krytykująca nas robi to np. by pokazać się przed szefem. Jego taktyka jednak nic nie da, jeśli tylko będziemy w opanowany sposób zbijać kolejne zarzuty silnym argumentem.


Gdy nerwy biorą górę


Choć faktem jest, jak wspomniano wcześniej, że nie należy blokować swoich negatywnych emocji, słysząc słowa krytyki, to przeżywanie ich jest czymś innym niż agresywna manifestacja. Mamy pełne prawo, by posmutnieć, jeśli ktoś wytyka nam błędy i zezłościć się, gdy zarzuty nie są uzasadnione. Ale odpowiedź na nie nigdy nie powinna być wzburzona. Jeśli rozmówca krzyczy, możemy pokierować jego strumień emocji w kierunku wyciszenia. Wówczas odpowiedź powinna brzmieć stanowczo (by została usłyszana przez zdenerwowaną osobę), następnie stopniowo uspokajamy ton. Ważne jest, by zachować spokój, mówić nieco wolniej niż zwykle właśnie po to, by treść mogła przedrzeć się przez emocje.


Asertywne sformułowania


Na szczęście możemy nauczyć się asertywności. Liczne szkolenia i kursy pozwolą nam odkryć w sobie pokłady silnej osobowości. Ale już teraz można spróbować wdrożyć do swojego życia kilka reguł postępowania w obliczu krytyki. Kluczowe w tej materii okazują się zwłaszcza sformułowania, które mają podkreślać warunki poszanowania partnera rozmowy. Dlatego warto na stałe wpisać do swoje zawodowego słownika zwroty typu: „Masz prawo do własnej opinii, ale wg mnie moje rozwiązanie jest dobre, ponieważ…”, „Tak, popełniłem błąd, ale teraz widzę co do niego doprowadziło i więcej go nie popełnię”, „ Rozumiem, że może nie podobać ci się mój pomysł, ale pozwól, że wyjaśnię Ci, co chciałem osiągnąć”, Zarówno moja, jak i twoja propozycja ma wady i zalety. Przedyskutujmy je na spokojnie.” „Porozmawiamy o tym, gdy opadną emocje”.


Pozytywne efekty


Asertywna postawa nie tylko złagodzi napięcie emocjonalne, ale i wzmocni naszą pozycję. Zakreślimy granicę tego, co można nam zarzucić, a czego nie. Ponadto taka partnerska rozmowa prowadzi do łatwiejszego wypracowania wspólnego rozwiązania. Asertywna komunikacja interpersonalna jest przepisem na wyeliminowanie niepotrzebnych konfliktów związanych z sytuacją bycia poddanym ocenie przez innych.

 


Autor: Elżbieta Bartoszewska
 

 

 

Chcesz rozwijać swoją karierę? Zostaw swoje CV i daj się znaleźć pracodawcy!

Podobne artykuły

Komentarze



Nasi Partnerzy:

  • jak napisać cv
  • kariera
  • list motywacyjny wzór
  • praca ogłoszenia
  • program do rekrutacji
  • rozmowa kwalifikacyjna
  • rozwój zawodowy
  • system do rekrutacji
  • system hrm
  • szukam pracy
  • Yourpoland.pl - Polskie Obywatelstwo, Polski Paszport
  • Portal mojebezrobocie.pl
  • Festiwal kawy
  • oferta pracy
  • praca oferty
  • e-rekrutacja

controlfind.pl - skuteczny system do rekrutacji

Rynek Główny 6 | 31-042 Kraków

e-mail: biuro@controlfind.pl | tel. 012 397 04 05

Dotacje na innowacje – Inwestujemy w waszą przyszłość