1. Skip to navigation
  2. Skip to content
  3. Skip to sidebar



Ubiór w pracy skrojony na sukces

Czy właściwie dobrana garderoba może ułatwić rozwój kariery zawodowej? – Jeśli właściwie skompletujesz strój służbowy, swoimi aspiracjami zawodowymi możesz sięgać chmur – odpowiada trener wizerunku Karolina Sochaj.

 Termin dress code, czyli ogół zasad, których powinniśmy przestrzegać kompletując swój strój do pracy, jest w Polsce pojęciem nowym i wielu osobom całkowicie nieznanym. Jak podaje serwis longhill.pl - 80% polskich pracowników zajmujących odpowiedzialne i dobrze płatne stanowiska ma problem z odpowiednim doborem swoich ubrań. Dodatkowo, aż 90% z nich nie zamierza nic z tym zrobić. A jak dowiodły badania przeprowadzone na uniwersytecie w Kalifornii - w ciągu każdych 11 sekund zapadają najważniejsze biznesowe decyzje, a główną podstawą ich podejmowania jest… właśnie wygląd zewnętrzny.


Etap pierwszy – rozmowa kwalifikacyjna


Badania CBOS mówią, że prawie 40% pracodawców odrzuca kandydatów na podstawie ich stroju. W Stanach Zjednoczonych coraz więcej osób przed pójściem na spotkanie w sprawie pracy udaje się najpierw do stylisty. Nie należy jednak przesadzać. – Główną zasadą wybierania stroju na rozmowę kwalifikacyjną jest ta, aby ubranie nie było elementem, który najbardziej przykuwa uwagę – radzi psycholog Konrad Pluciński. Wg. stylistki Moniki Jurczyk, do najczęściej popełniany błędów w ubiorze na rozmowę kwalifikacją należy m.in. przesadny makijaż, zbyt seksowny strój i jaskrawe kolory.


Do podstawowych czynności, które należy wykonać przed każda rozmową kwalifikacyjną – obok merytorycznego przygotowania – coraz częściej zaczyna się zaliczać zapoznanie się ze sposobem ubierania się pracowników w danej firmie. – Jest to jeden z etapów przygotowania do rozmowy – informuje Pluciński. Jeżeli jednak nie uda nam się przeprowadzić wywiadu, trzeba zdać się na standardy dress code'u. Nie zrobi źle ten, kto wybierze stonowane kolory – najlepiej ciemnoniebieski i szary – oraz zadba o to, by nasz ubiór nie wywarł wrażenia na pracodawcy, że ostanie 20 lat przesiedzieliśmy w przydomowej piwnicy, odizolowani od świata zewnętrznego.


Etap drugi – pracowniczy uniform


Jeżeli przed rozmową kwalifikacyjną nie rozeznaliśmy się w sposobie ubioru obowiązującego w firmie, po uzyskaniu posady jest to już koniecznością. – Zdarza się, że przedsiębiorstwa działające w tej samej branży różnią się podejściem do dress code'u. Jedna może wymagać od pracowników bardzo restrykcyjnego przestrzegania jego zasad, podczas gdy druga pozwala na odrobinę kreatywności w ubiorze – podpowiada Karolina Sochaj. W przeciwnym razie na samym początku może czekać nas kompromitacja. – Przyszła dziewczyna z długimi blond włosami, w różowej bluzeczce na ramiączkach, bardzo kusej minispódniczce, błękitnych japonkach na stopach i fioletową torebką. Na pytanie, czemu tak się ubrała, odparła, że myślała, że tak będzie najlepiej – opowiada prezes HPR Group Izabela Kluzek.


Dobry wygląd ma istotne znaczenie przede wszystkim w firmach utrzymujących stały kontakt z klientami. W takich sytuacjach ważne jest pokazanie naszego profesjonalizmu i kompetencji. Istnienie określonych zasad ubioru nie oznacza jednak, że nie możemy za pomocą stroju zasygnalizować naszej kreatywność i indywidualizm. Jeżeli jest to możliwe, powinniśmy starać się wyglądać o ciut bardziej elegancko od innych pracownikow, ponieważ „wtedy kilkakrotnie zwiększasz swoje szanse awansu” - radzi Sochaj.


Do pracowniczego kanonu najpopularniejszych ubrań należą marynarki, koszule, spódnice, rajstopy i dopasowane buty na małym obcasie. Taki komplet sprawi, że nie będziemy się czuć niekomfortowo z powodu niejednoznacznych spojrzeń i uszczypliwych uwag innych pracowników.


Etap trzeci – szef i więcej swobody?


Bezkompromisowe zasady dress code'u w równym stopniu dotyczą pracowników, jak i pracodawców. Będąc przełożonym nie możemy pozwolić sobie na „wolną amerykankę”. Trzeba mieć niezwykłe wyczucie, ponieważ granica miedzy tym, na co możemy sobie pozwolić, a tym co już niewskazane, jest bardzo płynna – ostrzega stylistka Izabella Jabłonowska. – Strój jest też wyrazem szacunku do podwładnych, wykonywanej pracy i interesantów – dodaje.

Obecnie wielu szefów decyduje się na zatrudnienie w swojej firmie stylistów. Mają oni swoimi poradami sprawić, aby ubiór szefów i zwykłych pracowników świadczył o zgraniu załogi i był znakiem dobrze pracującej drużyny. Zdaniem Jabłonowskiej, pozwala to zbudować pomagający w kontaktach biznesowych pozytywny wizerunek.

 

Ale ciuchy to nie wszystko

 

Odpowiedni ubiór może pomóc nam w karierze zawodowej. Nie powinno się jednak wyjść z założenia, że samo przestrzeganie dress code'u jest kluczem do udanego życia zawodowego. – Miejsce pracy to nie rewia mody – przestrzega Karolina Wojciechowska z tygodnika We Dwoje. Stosowny strój ma być jedynie potwierdzeniem profesjonalizmu i odpowiednich kompetencji. Jeżeli nie lubujemy się w przetartych podkoszulkach, zbyt krótkich spódnicach i w białych skarpetkach ubieranych razem z sandałami, to nie powinniśmy doświadczyć przykrych uwag dotyczących naszego „stylu”. Dzięki temu będziemy mogli spokojnie skoncentrować się na pokonywaniu kolejnych szczebli w drabinie naszej kariery.

 

Kamil Dobrowolski

 

 

Chcesz rozwijać swoją karierę? Zostaw swoje CV i daj się znaleźć pracodawcy!

Podobne artykuły

Komentarze



Nasi Partnerzy:

  • jak napisać cv
  • kariera
  • list motywacyjny wzór
  • praca ogłoszenia
  • program do rekrutacji
  • rozmowa kwalifikacyjna
  • rozwój zawodowy
  • system do rekrutacji
  • system hrm
  • szukam pracy
  • Yourpoland.pl - Polskie Obywatelstwo, Polski Paszport
  • Portal mojebezrobocie.pl
  • Festiwal kawy
  • oferta pracy
  • praca oferty
  • e-rekrutacja

controlfind.pl - skuteczny system do rekrutacji

Rynek Główny 6 | 31-042 Kraków

e-mail: biuro@controlfind.pl | tel. 012 397 04 05

Dotacje na innowacje – Inwestujemy w waszą przyszłość