1. Skip to navigation
  2. Skip to content
  3. Skip to sidebar



Problem konfliktów w miejscu pracy

Nie ma nic bardziej zgubnego, niż myślenie szefów o tym, że samo stanowisko, jakie mają, obliguje całą resztę w firmie do tego, aby słuchano co mówią, jak mówią i aby wszyscy „ślepo” wykonywali ich polecenia.

Jeżeli jesteś szefem – zadaj sobie teraz pytanie:


„Dlaczego właśnie mnie mają słuchać moi współpracownicy?”


Dobra komunikacja to nie tylko mówienie, to przede wszystkim słuchanie i zrozumienie Twojego odbiorcy. Codziennie komunikujesz się w swojej pracy. Rozmawiasz, dyskutujesz, wydajesz polecenia, bądź musisz polecenia przekazać innym współpracownikom i w końcu wykonujesz polecenia innych osób.


Każdemu zdarza się coś takiego, iż przekazując jakiś komunikat, prośbę, polecenie bądź inna informację, jesteśmy źle zrozumiani. Jedni pytają siebie na głos, inni w myślach: „czy ja mówię po chińsku?” Jeżeli jeszcze do tego typu stwierdzeń dojdzie pretensjonalny i dyktatorski ton, konflikt murowany.


Ludzie w obawie przed utrata pracy, premii i jeszcze innych korzyści, nabierają „wody w usta” i działają dalej, jednak nie rozwiązuje to narastającego konfliktu, który działa jak niewidoczna choroba rozprzestrzeniając się po całej firmie.


Po chwili mamy albo nieporozumienie co do wykonania zadania, albo grad pytań do danej sytuacji. W zależności od tego, jakie osobowości ze sobą się stykają, dochodzi do mniejszego lub większego konfliktu.


Pamiętaj!!!


Każdy komunikat, jaki nadajesz, może być inaczej odebrany przez drugą osobę. Na tę sytuację ma wpływ wiele czynników wewnętrznych i zewnętrznych. W pierwszej kolejności trzeba mieć świadomość, co może ci przeszkadzać w komunikacji z drugą osobą i wiedzieć, że odpowiedzialność za źle zrozumiany komunikat ponosisz właśnie Ty, a nie twój odbiorca.


Żyjemy w erze umysłu. Dotychczasowa nauka o ludzkim umyśle wyróżniła siedem typów inteligencji. Jedną z nich jest inteligencja interpersonalna – czyli sztuka postępowania i komunikowania się z innymi ludźmi.


Każdy lider, każdy mówca, osoba, która na co dzień ma do czynienia z ludźmi, powinna w pierwszej kolejności mieć wysoki poziom inteligencji interpersonalnej. Lider i skuteczny manager winien charakteryzować się bardzo wysokim poziomem tej inteligencji.


Najczęstszym błędem w komunikacji z drugim człowiekiem jest mała umiejętność wsłuchiwania się w to, co mówi nasz rozmówca.


Nie ważne z kim i o czym rozmawiasz; aby nawiązać dobry kontakt z drugą osobą już od początku waszej rozmowy, odwołuj się do potrzeb swojego rozmówcy i okazuj zrozumienie.


Pamiętaj o tym, że nie każdy jest taki, jak Ty i że inni ludzie mogą mieć inną osobowość, inne zainteresowania i całkiem inne problemy niż Ty.


Proces komunikacji z drugim człowiekiem przebiega w następujący sposób:


W głowie nadawcy komunikatu pojawia się myśl – ludzki mózg myśli obrazami – tę myśl (dany obraz) nadawca ubiera w odpowiednie słowa i część mózgu odpowiadająca za tworzenie obrazów przesyła impulsy do tej części, która odpowiada za słowa. Tak jak w komputerze przy przesyłaniu każdej części informacji może nastąpić częściowa jej utrata lub zniekształcenie. Zanim myśl, która została stworzona w umyśle nadawcy zostanie przetworzona na słowa i wypowiedziana, utrata informacji jest na poziomie 10%.


Następnie wypowiadanie słów to kolejna utrata. Wyobraź sobie, że jesteś w biurze, w którym inne osoby rozmawiają, dzwonią telefony, szeleszczą przewracane kartki papieru. Słowa mogą być zniekształcone przez tak zwane szumy i zakłócenia zewnętrzne. Tutaj następuje kolejne 20% utraty i zniekształcenia komunikatu (informacji).


Następnie słowa wpadają do ucha twojego adresata i są impulsem przekazywane do mózgu, do tej części, która odpowiada za tworzenie obrazu. Pamiętaj, jeżeli teraz powiem Ci, abyś wyobraził sobie czerwoną różę. Ja wyobrażam sobie mały, świeżo rozkwitający pąk, a Ty? Być może dużą jak dłoń różę, która właśnie ma uschnąć.


Taka jest różnica miedzy tym, co ja sobie wyobrażam w mojej głowie, a tym, jaki obraz tego samego przedmiotu masz w głowie Ty.


Następnie masz swój obraz w głowie i chcesz sprecyzować komunikat. Zaczynasz zadawać pytania, a proces zadawania twojego pytania jest taki sam, jak nadawcy komunikatu, który właśnie usłyszałeś. Każda przekazywana informacja jest zniekształcana. Im większy dyskomfort, tym konflikt między ludźmi wzrasta.


Kluczem do dobrej komunikacji jest w pierwszej kolejności umiejętność słuchania i zadawania pytań, co pozwala Ci na precyzję w ustalaniu tego, co konkretnie ma na myśli druga osoba. Umiejętność rozpoznawania typów osobowości to kolejna ważna umiejętność w dobrej komunikacji, skutecznym zarządzaniu, skutecznej sprzedaży, negocjacjach czy życiu osobistym.


Autor: Anna Kopciowska

 

 

 

Chcesz rozwijać swoją karierę? Zostaw swoje CV i daj się znaleźć pracodawcy!

Podobne artykuły

Komentarze



Nasi Partnerzy:

  • jak napisać cv
  • kariera
  • list motywacyjny wzór
  • praca ogłoszenia
  • program do rekrutacji
  • rozmowa kwalifikacyjna
  • rozwój zawodowy
  • system do rekrutacji
  • system hrm
  • szukam pracy
  • Yourpoland.pl - Polskie Obywatelstwo, Polski Paszport
  • Portal mojebezrobocie.pl
  • Festiwal kawy
  • oferta pracy
  • praca oferty
  • e-rekrutacja

controlfind.pl - skuteczny system do rekrutacji

Rynek Główny 6 | 31-042 Kraków

e-mail: biuro@controlfind.pl | tel. 012 397 04 05

Dotacje na innowacje – Inwestujemy w waszą przyszłość